بررسی عیب های جاروبرقی و تعمیر آن - کمپانی ادرویت

بررسی عیب های جاروبرقی و تعمیر آن - کمپانی ادرویت

جاروبرقی یکی از اصلی ترین لوازم خانگی است که امروزه در همه منازل وجود دارد ولی در صورت خراب شدن آن می تواند زندگی روزمره ما را مختل کند.

بررسی عیب های جارو برقی و رفع آن

چرا جارو برقی روشن نمی‌شود؟

تعمیر جاروبرقی

۱- پریز برق ندارد

 برای رویت برق پریز، بهترین روش استفاده از ولت‌ متر است. رنج را بر روی ۲۵۰ ولت قرار داده و برق پریز را اندازه‌ گیری کنید.

۲- دوشاخه جارو و یا سیم رابط معیوب شده

 بدنه جارو را باز کنید و به کمک ولت‌ متر رسیدن برق را به سیم ‌جمع ‌کن مشاهده نمایید. برای این آزمایش باید دوشاخه را وارد پریز کنید و به دلیل اینکه دستگاه دارای برق است بسیار دقت نمایید. برای این کار، کافی است ورودی‌ های سیم رابط به سیم ‌جمع ‌کن را به یکدیگر اتصال داده و اهم ‌متر را در حالی که رنج بر روی R*1 قرار دارد به دوشاخه متصل نمایید.

اگر دوشاخه سیم رابط سالم باشند، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می‌دهد. در این آزمایش اگر مشکل از سیم رابط یا دوشاخه باشد، ابتدا دوشاخه را بررسی نمایید و سپس نسبت به تعویض سیم رابط اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اتو بخار

۳- عیب از سیم جمع کن می باشد

 در بیشتر موارد این گونه دیده می ‌شود که برق وارد سیم‌ جمع‌کن شده ولی به سبب عدم اتصال شاخک‌ های سیم جمع کن به حلقه‌ های گردان قرقره، فاز یا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمی‌ شوند و در نتیجه جاروبرقی روشن نخواهد شد. جهت رفع عیب کافی است شاخک‌ ها را کمی به حالت عمود نزدیک نموده، سپس قرقره را بر روی آن‌ها قرار دهیم. در نتیجه این عمل حلقه ‌های گردان برشاخک‌ ها فشار وارد نموده و آن‌ها را به طرف پایین می‌ روند. حالت فنری شاخک ها، ارتباط بین آن‌ ها و حلقه‌ های گردان را من بعد ایجاد خواهد نمود.

۴- کلید قطع و وصل خراب است

 جارو را از برق جدا کرده و به کمک اهم ‌متر کلید را تست نمایید. اگر کلید روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش کلید عقربه بی‌ نهایت را نشان خواهد داد. در غیر این صورت کلید را تعویض نمایید.

۵- رله سوخته است

در جارو برقی‌ هایی که مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و کلید قدرت آن متصل نشود، جاروبرقی روشن نمی‌ شود برای تست رله بهترین روش این است که سیم‌ های متصل شده به کلید روی دسته جارو برقی را ابتدا به وسیله اهم ‌متر چک کنید. بعد کلید روی دسته و در صورت سالم بودن آن ‌ها خود رله را آز مایش می ‌کنیم جاروبرقی را به برق متصل کرده و با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را بندید.

اگر جارو برقی روشن نشد، عیب از رله نیست، اما اگر جارو برقی روشن شد سیم‌های رابط رله و یا ساختمان داخلی‌ اش آسیب دیده است.

۶- مدار سری موتور قطع است

اگر ارتباط یکی از اجزاء با بقیه قطع شود موتور روشن نخواهد شد. مثلا اگر باعث خرابی یکی از فنرها، زغال مربوطه به کلکتور نچسبد مدار سری موتور قطع است. اگر موتور را مستقلا به برق زده ‌اید و روشن نشده، آن را از برق جدا کنید و به وسیله اهم ‌متر ارتباط تک به تک اجزاء را به بقیه ی موارد بررسی قرار دهید و اگر در ارتباط کلی آن‌ ها قطع ‌شدگی دیده شود، مورد معیوب را رفع نمایید تا جارو برقی روشن شود.

۷- موتور کاملا سوخته است

اگر موتور کاملا سوخته باشد در حالت اتصال مستقیم برق به آن روشن نخواهد شد زیرا بسیاری از پیچک ‌های آرمیچر و همچنین پیچک‌ های قطب‌ ها کاملا سوخته ‌اند. سوختن کامل موتور معمولا پس از مرحله نیم ‌سوز شدن است. معمولا موتور‌ها در حالت نیم ‌سوز مدتی به کار خود ادامه می ‌دهند تا اینکه پیچک‌ های بیشتری آسیب خواهند دید و ارتباط سری اجزاء موتور کاملا قطع می‌شود. 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سبزی خرد کن

موتور جارو برقی روشن می‌شود ولی قدرت آن کم است

تعمیر جاروبرقی

۸- کلکتور کثیف است

جهت تمیز نمودن کلکتور بهترین روش استفاده از تینر‌های فرار قوی و یا بنزین است. توصیه می‌ شود برای تمیز کردن کلکتور از سمباده استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات مسی ساییده شده مابین شیار تیغه ‌ها قرار گرفته و باعث اتصال آن‌ها به یکدیگر شود که در نتیجه آرمیچر خواهد سوخت. به هنگام شستشوی آرمیچر با مسواک و مواد فرار، آرمیچر را به گونه ‌ای در دست بگیرید که کلکتور بر روی زمین قرار گرفته و محور آرمیچر به طرف بالا باشد. چون ریختن مواد پاک‌ کننده روی سیم‌ پیچ‌ ها به آن‌ها آسیب می‌رساند به همین سبب می‌بایست سیم‌ پیچ‌ ها نسبت به کلکتور در سطح بالاتری قرار داشته باشند.

۹- زغال خراب است

 معمولا بعد از تعویض زغال قدرت موتور کم می شود و دلیل آن این است که قبل از جاگذاری زغال جدید، سطحی از زغال که می‌بایست در تماس با کلکتور باشد به حالت حلال در نیامده و چون به هنگام سایش شکل حلال به خود گرفته سبب کثیف شدن کلکتور شده. بنابر این قبل از جازدن زغال جدید اجبارا می‌بایست حالت حلال را در سطح تماس زغال‌ها با کلکتور ایجاد نمود.

و اگر اشتباها در جهت خلاف به گردش در آمده، کلکتور سطح زغال را از بین می‌برد و در گردش مجدد حتی در جهت درست از آنجایی که نیاز است حالت هلالی زغال اصلاح شود، مدتی طول خواهد کشید تا جرقه‌های بین زغال و کلکتور از بین رفته و موتور به قدرت نامی خود دست یابد.

۱۰- خرابی یاطاقان ‌ها

آرمیچر به کمک یاطاقان‌ ها قادر خواهند بود که به راحتی بچرخد و اگر بلبرینگ‌ ها یا بوش‌ ها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش دچار مشکل می ‌شود. 

می ‌توان با رویت سایش هسته فلزی آرمیچر که در نتیجه درگیری آرمیچر و کفشک‌ های قطب است به شکل یاطاقان‌ ها پی برد و بلافاصله نسبت به عیب اقدام نمود.

۱۱- نیم‌سوز بودن موتور

 یک موتور نیم‌ سوز قدرت زیادی ندارد و سریع داغ می ‌کند. موتور نیم ‌سوز شده را می‌ توان بدون باز نمودن جارو با اندازه ‌گیری جریان مصرفی دستگاه تشخیص داد. جریان مصرفی یک موتور نیم ‌سوز شده معمولا یا چندین برابر جریان نامی دستگاه است و یا جریان مصرفی بسیار ناچیزی می‌ کشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مارک آبمیوه گیری

مکش جارو برقی ضعیف شده است

رفع عیوب جاروبرقی

۱۲- مشکل از ضعیف بودن موتور است که در عیب 

۱۳- کیسه زباله پر شده است

کیسه را تخلیه کرده و اگر از نوع پارچه‌ ای باشد در فواصل زمانی معین آن را بشویید تا ذرات غبار از منفذ‌های پارچه خارج گردند.

۱۴- لوله‌های رابط مسدود و یا سوراخ شده

لوله ‌های رابط مکش را از حیث ایجاد سوراخ در آن‌ ها بررسی کنید و اگر چیزی مثل پارچه و یا پلاستیک در آن‌ ها گیر کرده، نسبت به خارج نمودنش اقدام نمایید. در بررسی لوله ‌های مکنده همیشه به تمیز نمودن برس اصلی جاروبرقی توجه زیادی داشته باشید.

۱۵- فیلتر بیش از حد کثیف است

جارو برقی هنگام کار صدای زیادی می دهد

۱۶- خرابی پروانه

جارو را باز کنید و پروانه یا پروانه ‌ها را بازدید کنید و در صورت خرابی نسبت به تعویض پروانه معیوب اقدام نمایید.

۱۷- بلبرینگ ‌ها یا بوش ‌ها معیوب شده‌ اند

خرابی بلبرینگ و بوش باعث می ‌شود آرمیچر با کفشک‌ های قطب هسته درگیر شود از این رو صدای خشنی در کارکرد موتور به گوش می ‌رسد. آن‌ ها را بازدید کنید و یاطاقان معیوب را تعویض نمایید.

۱۸- نگهدارنده ‌های لاستیکی خراب شده‌ اند

در ماشین ‌هایی چون جارو برقی که معمولا سرعت زیاد موتور لرزشی شدیدی را در بدنه ایجاد می ‌نماید بین قطعات مختلف از رابط‌ ها یا نگهدارنده‌ های لاستیکی استفاده می‌کنند. خرابی این لاستیک‌ها سبب می‌شود جاروبرقی در هنگام کار صدای زیادی را ایجاد نماید. در صورت مشاهده این عیب لاستیک‌ های معیوب را تعویض کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر